Monday, May 9, 2011

viva itu adalah penambahbaikan..



"Double Failed!!"

Kaku dan beku, kami terdiam. Resah dan tegang sudah melingkari segenap bilik kuliah tempat viva. Penulis yang menanti sebagai presenter kedua juga terkedu. Alamak! Inikah keputusannya? Tapi ustaz tak lama melakonkan watak ketegasan itu. Ketegasan untuk membina keyakinan dan keberanian diri. Malah ianya bertujuan supaya kami lebih cermat dan teliti dalam menyiapkan kerja-kerja kami.


Sedikit sebanyak perkara itu mengganggu ketenangan. Jika dia dapat "double failed" maka penulis? ALLAH sahaja yang tahu apakah debaran ketika itu.


"Cuba lihat tajuk kamu, bukan ke surah Luqman tu ayat Al-Quran? kenapa saya tak jumpa metode tafsir pon?" serius muka ustaz memandang. Soalan target! nyata sekali memang keluar. Allah, semalam sahabat penulis pon ditegur hal yang sama. Rasa lemah nak menjawab.


"belajar manhaj tafsir kan?"


"Ya ustaz, rasa sendiri perasaan kesilapan saya yang tidak memasukkan metode penafsiran al-Quran seperti dalam manhaj" Penulis merespon, dah tahu salah, baik mengaku ja.


"Tambahkan manhaj tafsir dalam ni, tentukan lah tafsir apa yang nak masuk..maudhu’iy ka, tahlily ka..” Ustaz komen lagi.

Metode saya adalah tafsir maudhu’iy kerana subjeknya adalah pendidikan anak” penulis merespon lagi, hati-hati benar takut tersilap kata.


Maudhu’iy ada dua, secara surah atau secara tema?”


Tema ustaz, tapi sampling ayat dari surah Luqman ja..” aduhai, salah ke pemilihan ni?


Baik guna surah, lepas tu dalam surah ada tema boleh…” penerangan ustaz melegakan, tapi “kamu buat dulu keseluruhan surah dari awal sampai akhir ada perbincangan apa, kemudian baru masuk tema” ustaz menambah.


oh, ya ustaz, baik..” penulis mengangguk berkali-kali, tapi fikiran menghitung, satu surah? 31 ayat? Sedangkan yang asal hanya 7 ayat sahaja…itupon sampai nyaris **.


Giliran penilai kedua memberikan komen. Pasal apa? Teknikal semestinya! Kemudian, ustazah sengaja menguji kesahan dan konteks pengetahuan.


Item ni merangkumi keseluruhan konsep pendidikan anak kah?” Ustazah mula menyerang bahagian kuantitif, tadi ustaz dah serang bahagian kualitatif.


Semua item ini hanya berdasarkan apa yang pengkaji telah bina hasil tafsiran ayat-ayat fokus sahaja, jadi aspek selain item yang dibina adalah tidak dikaji.” Haisy, ini adalah jawapan standard berkaitan batasan kajian. Tapi, sesak nafas juga sebab apa yang didapati dari bahagian kuantitatif mempersepsikan secara keseluruhan. Ustazah angguk-angguk.


Dah buat bahagian tafsir ni, mesti dah pakar bab-bab tafsir kan?” ustazah menyerang lagi. Alamak! Ini luar dari tesis ni, ustazah suka menyerang bahagian pengetahuan dan kebolehan kita dalam bidang yang dikaji biarpun ianya adalah berasingan daripada tajuk kita.


Jadi saya nak tanya berkaitan tafsir la ya..” Allahumma Yasser!! Jantung berdegup kencang.


cuba beritahu saya tentang ……………………………” Alhamdulillah, penulis segera menjawab. Alhamdulillah tepat! Alhamdulillah….Alhamdulillah. Dan ustazah rekomenkan aspek ini dimasukkan dalam tesis. Bertambah lagilah halaman tesisnya..


ni hurai sikit ayat al-Quran ni, jangan letak ja,” ustaz beri komen semula. Dan banyaklah lagi apa yang dikomen oleh ustaz dan ustazah. Namun, hati jadi lapang kerana suasana waktu itu adalah nyaman sekali, tiada unsur-unsur ketegangan.

Secara keseluruhan, PSM adalah diterima, hanya penambahan metode sahaja. Tafsirnya dah betul,tapi metode tak dimasukkan maka jadilah tak berapa betul. Oleh itu, terpaksa dibaiki dengan beberapa aspek lain lagi.



saat-saat musafir demi mencari bahan tesis


Diam,

Terasa banyak pula yang perlu dibaiki usai viva laporan Projek Sarjana Muda. Walaupun viva dapat lepas dengan sebaiknya (markah tak tahu lagi) tapi berat juga proses pembaikan yang perlu dilakukan rasanya. Hendak pula, kitab tafir maudhu’iy banyak dalam bahasa Arab. Allah..perlu kepada penterjemahan. Tapi semua itu bukanlah pokok utama PSM. Apa pokoknya?


Ya ALLAH gagalkanlah hamba-Mu ini jika ada penafsiran yang dilakukan bersalahan dengan apa yang sebenarnya disampaikan oleh kalam-MU”



Inilah yang paling penting. Bermain dengan tafsir bukan perkara mudah..mengelak nafsu dan betul-betul memahami konteks ayat amat kritikal sekali. Ini fatwa, kalau silap apa yang akan terjadi? Elakkanlah diri ini dari jadi pendusta al-Quran. Sesekali rasa susah buat metode tafsir, kenapa berani sangat ni? Kan lebih selamat kalau kajian tidak melibatkan tafsiran nas begini? Kalau silap pon bukanlah perkara besar dalam mendustakan kebenaran. Tapi tafsir? Nahaslah kalau silap, macam mana nak dihitung amalan nanti?


“Ya Allah, berikanlah kefaqihan dalam mendalami agama-Mu, sesunggunhnya hamba-Mu ini telah memilih jalan ini untuk menuju redha-Mu, maka sampaikanlah ilham untukku agar apa yang kusisipkan dalam tugasan ini bertepatan dengan kebenaran kalam-Mu”

Ameen.

P/S : Better failed daripada mendustakan ayat Al-Quran! OK? Itu pendirian saya…sekarang Jom baiki PSM, dan buat betul2 ikut landasan hakiki!


************************



“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”


2 sahabat/iah:

Linda Amin said...

Siiru 'ala barokatillah..
semoga tabah dan kuat menyiapkan PSM..nak datang bilik for the last time. tapi takut mengganggu pula. tadi datang, nak pulang buku, akk tak de pula. jadi, saya tak pasti sempat jumpa akk ke tak. jadi, maaf banyak2 ye..salam..

tukang tengok said...

suka tgk viva akak.

bg inspire utk ber psm next sem..

*kak, lmbt atau cepat, masih menunggu jwpn 'ya' ni.. :)