Tuesday, September 11, 2012
Guru dan Murid itu..
http://pguims-random-films.blogspot.com/2011/12/taare-zameen-par.html
Saya ada menonton filem “Tar Zameen Par”. Kisah seorang budak
lelaki yang mengalami masalah pembelajaran yang dikenali sebagai Dyslexia.
Kisah yang menceritakan keperluan kepada kepelbagaian kaedah dan cara
pengajaran dan pembelajaran untuk pelbagai jenis pelajar yang tentunya memiliki
keupayaan belajar yang berbeza. Ya, saya ada menontonnya tetapi tidak pernah
terfikir akan menemuinya dalam waktu yang terdekat. Ini disebabkan saya
beranggapan kes-kes seperti ini tentunya akan dikesan di sekolah rendah lagi
dan saya mengajar di sekolah menengah. But now, I am a primary school
teacher.
Saya tidak pasti sama ada ianya betul Dyslexia kerana yang boleh
mengesahkannya hanyalah doktor yang melakukan pemeriksaan, tapi salah seorang
pelajar saya (pelajar Islam) diakui menghadapi masalah pembelajaran dan symptom
yang ada padanya hampir sama, kecuali sikapnya yang suka membantu yang
menampakkannya seperti kanak-kanak normal yang lain. Tapi, dia bermasalah
pembelajaran!
Developmental
reading disorder, also called dyslexia, is a reading disability that occurs
when the brain does not properly recognize and process certain symbols. A
person with DRD may have trouble rhyming and separating sounds that make up
spoken words. These abilities appear to be critical in the process of learning
to read. A child's initial reading skills are based on word recognition, which
involves being able to separate out the sounds in words and match them with
letters and groups of letters.
Because
people with DRD have difficulty connecting the sounds of language to the
letters of words, they may have difficulty understanding sentences. Developmental
reading disorder (DRD), or dyslexia, occurs when there is a problem in areas of
the brain that help interpret language. It is not caused by vision problems.
The disorder is a specific information processing problem that does not
interfere with one's ability to think or to understand complex ideas. Most
people with DRD have normal intelligence, and many have above-average
intelligence.
True
dyslexia is much broader than simply confusing or transposing letters, for
example mistaking ”b” and “d.".
In
general, symptoms of DRD may include:
-
Difficulty determining the
meaning (idea content) of a simple sentence
-
Difficulty learning to
recognize written word
-
Difficulty rhyming
DRD
may occur in combination with writing or math learning problems.
Studies show that
approximately 10% of school-age children experience dyslexic-type difficulties.
About 4% have problems that are severe enough to be a real handicap to their
learning in a traditional classroom.
Dyslexia is not a
“all-or-nothing” condition. A person may be mildly, moderately or severely
dyslexic. Another thing to remember is that each dyslexic has his/her own set
of symptoms. For example, one dyslexic may read quite well, but find it
difficult to learn spelling or to express ideas clearly. Another may struggle
with reading, but be very fluent when he speaks.
Each dyslexic has his
own personal set of difficulties, but with appropriate help, most of them
CAN learn to read and write well enough to become successful students. They
CAN complete secondary school and go on to university or other tertiary
institution.
Copy/Paste/Cut from:
1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0002379/
2.
http://www.dyslexiamalaysia.org.my/
Sepanjang proses P&P memang
banyak tumpuan perlu diberikan kepadanya. Namun yang menyenangkan adalah dia
seorang yang rajin meskipun sering diejek rakannya yang lain. Dikategorikan
sebagai pelajar pemulihan/LINUS, saya berdoa agar dia dapat membesar menjadi
seperti anak-anak yang lain dan dipulihkan ALLAH serta dikurniakan kejayaan di
suatu masa nanti, Ameen.
p/s: Guru bukan
mengajar sekelompok murid sahaja pada satu-satu masa, kadang-kadang malah
kebanyakan masanya, guru sebenarnya mengajar seorang demi seorang murid dengan
mencuri minda dan masanya…hurm, moga setiap guru diberikan kekuatan dan
kesabaran yang tinggi oleh Illahi dalam menghadapi setiap insan-insan pewaris dunia
ini. Ameen.
*******************
“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan
hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak
mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau
dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan
akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang
yang soleh”
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 sahabat/iah:
salam. kak.saya pun sdg mengajar skrg.. part time saja, ting 1-5. sy pun hdpi situasi sama, mmg ada masalah mcm ni pd pelajar.. almost semua subjek mcm tu.. sabar dan sabar saja yg sy blh buat... lambat dapat, cepat lupanya.. kasihan..
kdg mcm xpercaya yg sy skrg memegang title cikgu, yg daripadanya dikaitkan dgn keberkatan ilmu dan sbgainya.. msih trasa diri ni mcm pelajar suatu ketika dlu, n msih belajar..
mdh2n akak diberi kekuatan, terus menerus.. aminnn..
salam rindu dr ukhti skudai :)
Post a Comment