Sunday, June 9, 2013

All about?

Assalamualaikum..

Semoga Rahmat dan Kasih sayang ALLAH mengiringi setiap langkah kita semua. Dah lama penulis tidak meng'update' blog. Kekangan masa mungkin menjadi faktornya. Adakalanya idea timbul, namun dek kesuntukan akhirnya ia tenggelam semula. Terkubur di dasar hati. Elok juga begitu, mudahan apa yang tersimpan itu lebih baik tersimpan, kerana ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk dicurahkan.


i - Sekolah
Cuti sekolah dah tamat. Esok (Isnin 20 jun 2013), penggal kedua akan bermula semula. Pelbagai rasa menyerang diri. Gembira, suram dan gementar bercampur baur. Sedar tak sedar, setahun sudah berlalu, setahun sudah menyandang gelaran cikgu.


ii - Hari Guru
Hari Guru yang lalu, disambut 21 Mei disekolah, penulis dapat hadiah juga. Memang di luar jangkaan. Terutamanya si kecil itu, yang menghulur Teddy bearnya untuk cikgu ustazah! Seriously, memang terkejut. Alhamdulillah~~ rezeki, tapi itu juga ingatan bahawa prestasi perlu sentiasa diperbaiki. Okay, cikgu..go..go.. ^_^


iii - Pelbagai

Terlalu banyak perkara yang dilalui dalam kehidupan seharian. Baik dalam menjalani profesion keguruan, baik ketika menyandang jawatan seorang sahabat dan kawan, atau ketika memangku jawatan anak,kakak dan adik, bahkan ketika jawatan merangkum housemate. Jawatan dan watak yang paling utama mestilah sebagai seorang MUSLIM,.. dan saidina Ali karamallahu wajhah pernah berkata, "Man qola la Ilaha illallah, fahuwad Daie"..
Maka, watak utama itu mestilah sebagai seorang MUSLIM dan DAIE.


Berat? Ianya satu kesyukuran, kelapangan dan anugerah yang tidak terhingga ketika dilahirkan, ditentukan lahir sebagai muslim. Lahir dari rahim seorang ibu yang muslim. Apatah lagi jika lahir dalam keluarga yang mengamalkan Islam sepenuhnya. Oleh itu, mana mungkin watak muslim itu dijadikan alasan beban, bahawa ianya berat. Begitu juga tika mencecah gelaran Daie. Muslim tidak berat dan tidak lelah menjadi Daie. Ianya satu ruang memperoleh ganjaran. Daie itu perilakunya subur dengan iman dan Islam. Jadi dakwahnya adakala bukan pada lisan yang petah berbicara, tapi jua pada amal yang sederhana tapi istiqamah dan indah menepati fitrah manusia. Ya, FULLTIME MUSLIM + FULLTIME DAIE.


Namun, semestinya ia tidak semudah mencoretkan garisan lurus di atas kertas putih. Ada sejarah dalam kehidupan ini, sirah kehidupan yang perlu dibaca. Diteliti dan dihayati. Luka dan duka dalam menghadirkan muslim. Pengorbanan dan perjuangan dalam menyebarkan dakwah. Rintangan untuk menapis dan mengenalpasti siapakah DAIE yang sejati. Menilai erti hidup yang sebenar, adakah jelas matlamatnya atau masih terkapai-kapai diusik musuh yang sentiasa mengintai-intai.


Dan Maha Penyayangnya Allah..yang mengiktiraf hanya ISLAM sebagai deen-Nya, mengirimkan utusan untuk menyampaikan kalam, petunjuk dan penawar kepada hambaNya. Huda & Syifa' . Panduan hidup yang lengkap, kitab AL-Quran sebagai sandaran perjalanan yang penuh liku. Dilengkapkan pula dengan al-Hadith, yang menepati setiap fitrah manusia. Dan warisan kenabian kepada para sahabat, tabi'en dan seterusnya.


Dan, DIA lengkapkan kehidupan ini dengan kasih sayang. Keluarga dan Sahabat. Jamaah dan tanzim. DIA tetapkan bahawa perjuangan itu perlu berjamaah kerana sahabat itu adalah sebahagian daripada kekuatan. Dan kasih sayang itu adalah pemula dan pembakar obor perjuangan. Perasaan memiliki dan dimiliki itu adalah kekuatan yang sangat dalam. Dicintai dan mencintai itu adalah keteguhan. Maka, disisi suami itu ada isteri dan anak-anak yang membentuk jaringan kasih sayang. Generasi Rabbani pencinta Rasul.

Serta, perjalanan itu perlu perancangan yang panjang serta mesti diwariskan.. ^_^


Lengkap. Satu sistem hidup yang cantik dan indah. Ujian dan rintangan yang sudah disediakan ubat dan penawarnya. Kekosongan jiwa yang telah dinyatakan pengisinya. Subhanallah, apa lagi yang tidak cukup, yang masih kurang? Tinggi meluas benar rahmatNYA.


Mari, doakan agar hati penulis, dan hati kita semua, akan kekal mensyukuri nikmat Islam ini sehingga ke hembusan nafas terakhir. Dan mari, kita doakan agar kita semua tekal berusaha menjadi muslim yang sentiasa baik, semakin baik hari demi hari. Dan terusan berdoa agar kita dapat tergolong daripada kalangan pejuang tabah dan sabar dalam ujian dan rintangan dunia. Dan tetaplah berdoa untuk menjadi golongan yang syahid di jalan-NYA. aMEEn.

Ya, ALHAMDULILLAH..Syukur, Aku Muslim!


p/s: Kembali ke sekolah dengan tenang. W/pun ada risau jugak JPN nak datang. Huhuhu ^_^

Anak-anak murid ni, masih ingat ke apa yang ustazah ajar lepas berminggu-minggu cuti?

************

Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”


1 sahabat/iah:

ms. ck said...

rindunya sy pada huda. rindu pd untaian kata nasihat huda. Semoga Allah sentiasa melindungi huda =)