Thursday, December 13, 2012

Seorang...




 Dengan nama ALLAH...


Seorang lelaki dan sebuah rumah. Pengunyahan kisah hidup seorang insan biasa yang telah lama saya ingin tulis. Ramai orang telah melalui hakikat menjadi insan ini. Seorang lelaki dan sebuah rumah, bukanlah tentang kisah cinta, walaupun sebenarnya ia benar-benar adalah sebuah kisah cinta yang dalam. Tapi, saya yakin, kunyahan ini tidak cukup hancur, apatah lagi lumat. Ya, hanya coretan mengenainya sahaja. Susah mahu mengunyah kisah yang cukup panjang dan dalam ini. Tunggulah suatu masa nanti. Hanya seorang lelaki sahaja, saya kira, mampu mengunyahnya dengan hadam. Bila dia juga telah sampai ke suatu “situasi” itu!


**************

Tiada pelajaran, tiada harta tinggalan. Lelaki itu hanya seorang lelaki biasa yang belajar untuk hidup sama seperti insan/lelaki lain yang juga lahir sama sepertinya. Apa yang disyukuri, dia lahir sempurna dengan segala kurniaan ALLAH, diberikan kesihatan yang kadang kala disapa ujian. Dia benar-benar seorang lelaki biasa dalam kelompok masyarakat yang biasa. Kerjanya membanting tulang seperti lelaki-lelaki lain. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Lihat dan dengar semua itu, memang terasa kebiasaannya.

Alah! Mari memudahkannya! Lelaki itu adalah seorang ayah, yang berusaha bekerja membesarkan anak-anaknya. Dia menyara atas bantingan tulang dan perahan keringat. Bertungkus lumus di bendang dan ladang, di sawah dan padang. Semuanya tempat berkampung demi rezeki dan nafkah. Dan dalam kedaifan hidup itu, seorang ayah tetap juga membina sebuah rumah, yang kadang kala bagai tak logik dipandangan mata. Rumah yang mungkin, kita lihat seperti biasa sebab kita benar-benar dah biasa, tanpa tahu betapa tinggi nilainya…

**************

Maaf. Sudah tak dapat mencoret lagi. Cukuplah dulu setakat ini jika masih ada ‘nanti’.

****************

Petang tu semua pakat jadi buruh binaan. Abang Own pegang kepala tiang konkrit 8 kaki tu, kami yang  berenam ni (K.Syikin, Nadia, kak long, Asyraf yang tingkatan 1 tu dan Aiman yan darjah 5 tu) pakat pegang bahagian tapak. Ya Rabbi! Memang berat tahap gaban kot! Tiang konkrit la. Huhu, nak buat bilik air belakang umah tu, untuk bilik orang sakit. Dulu,,,,masa ayah buat semua tu memang tak kacau kami pon. Buat sendiri saja. La ni sebab ayah dah tak boleh lagi, baru kami jadi kerahan tenaga semua. Tak terjangka kan! ALLAH…mesti ayah sedih dan susah hati tengok kami semua petang tu….tapi itulah hakikatnya, hidup perlu diteruskan. Moga ayah cepat sembuh semula. BUKAN untuk buat kerja lagi…cukuplah sembuh seperti layaknya insan tua yang biasa…Ameen.

Kesian jugak kat mak…

Alhamdulillah ‘ala kulli hal wa niqmah.

( Buat para pemuda : bila kita sibuk nk cari bidadari, mungkin dia ada di tepi.. tapi kita tak sedar siapa.. Cuma, ALLAH dah bagi yang jelas di depan mata..dua anak kunci syurga..pilihlah untuk pegang ia dengan seteguhnya)


**********

“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”

0 sahabat/iah: