Wednesday, December 26, 2012

Antara



Januari semakin hampir, bermakna sekolah dan sesi pengajian akan bermula dengan segera. Sekolah akan dibuka. Pembelajaran akan bermula. Tugas yang tertinggal semasa bercuti akan disambung segera. Terdapat pelbagai perkara yang perlu diuruskan dan juga disusun atur semula. Ya, sekolah bukan tempat pengajaran semata. Ia juga sudah menjadi pusat dokumentasi dan rekod.

Anak-anak murid yang ditinggalkan. Mereka yang punya pelbagai ragam akan ditemui kembali. Nilai dan ciri pendidikan mesti terus disematkan agar mereka sekurangnya dapat menjalani kehidupan sebagai seorang insan dengan baik. Baik pada jiwanya, baik pada zahirnya. Dan baik itu bukan diukur pada neraca fikiran manusia semata, ia perlu berlandaskan syariah dengan sebenar-benarnya. Ianya sebuah perjuangan yang perlu diteruskan selagi ada yang bergelar manusia. 

Ada sahabat yang telah pulang awal ke sekolah. Demi menggalas tanggungjawab yang diberikan, perlukan persediaan yang rapi supaya prosesnya nanti dapat berjalan dengan selesa. Status mereka di FB juga turut meransang semangat untuk kembali bersedia.



Antara yang telah kembali...

Cuma, kali ini hati ada yang terbelah bahagi. Ada semangat, tapi masih perlu diperkuatkan lagi. Melihat keadaan ayah yang masih perlukan sokongan dan bantuan untuk berjalan. Malah mak juga yang semakin kurang upayanya. Hati bagaikan tak sudi melangkah untuk kembali ke sana. Asasnya mudah dan jelas, hanya tinggal emak, ayah dan adik sahaja di rumah. Adik akan mulai pengajian semula hujung bulan ini sementara menanti keputusan peperiksaan. Situasinya, agak payah untuk proses kehidupan seperti sebelum ini berjalan. Ayah masih perlukan rawatan susulan dan emak memang tak boleh tinggalkan ayah. Abang,kerja...dan banyak tanggungjawab lagi. Anak-anak lain semuanya di perantauan.

Allahu Akbar!! Adakah terlalu bimbang pada ketetapan sebuah taqdir? Bukankah ALLAH masih ada walau apa jua keadaan dan tempat? Astagfirullah...ya, keyakinan itu masih ada. Namun, maaf...sebak dan sedih itu tak dapat disisa.

Jadi, pergi tetap pergi kerana tugas dan tanggungjawab yang menanti. Meskipun sebenarnya terasa bagai meninggalkan satu tanggungjawab yang amat berat di sini. Kadang-kadang tak pasti jika akur itu adalah satu-satunya jalan yang wujud. Oleh itu, kita usahakan juga, walau tak pasti bila keputusannya. Kalau ada pilihan, tentu jawapannya ada. Akan tetapi bila tiada pilihan, apa yang ada hanyalah terpaksa. Namun, terpaksa itu biarlah ikhlas jua. Mudah-mudahan, Allah terima akan amalnya. Ameen.

dan...
 
Untuk pertama kalinya, menitis airmata mereka.

Ya Allah, ampunilah dosa mereka..berikan mereka kehidupan yang Engkau redhai di dunia dan Akhirat. Ameen.

[ somewhere and somehow, tears become a part of my strength]


p/s: Anak kunci Syurga di depan mata perlu ditinggalkan....T_T

************************

Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”


1 sahabat/iah:

muree said...

tumpang sedih :(
kak...kuatkan semangat!