Sunday, November 25, 2012

Only 5



Hanya 5 Minit

Alif, Ba,Ta,
A, Ba, Ta
Ka ta ba, ja la sa,

Lambat, lambat, sangat lambat. Masa yang diambil juga tidak boleh terlalu lama. Mereka akan hilang tumpuan dengan cepat. Cepatlah, jantung hati dah bergegar laju. Aishy..masih ada 4 orang lagi. Mereka sudah mula bergerak-gerak. Gerakan yang semakin lama semakin “membesar”.

“Dum!” bunyi kerusi tumbang memenuhi ruang bilik pengajian. 

“Safari!” terkeluar juga suara separuh jeritan itu dari anak tekak. Wah, suka betul mereka bergerak! Akhirnya dah tumbang kerusi yang sepatutnya berdiri tegak dan segak tu. Kalau belajar lambat betul, tapi kalau bergerak..hurm kalah ratu pecut!

Cuba beritahu saya, apa cara terbaik mengajar mereka yang seperti ini. Jumlah tidak ramai dan asas pengajian perlu bermula dari sifar. Mereka sangat mudah hilang tumpuan. Betul, saya ingin adakan permainan namun ia tak dapat menghasilkan apa-apa kerana mereka tiada asas untuk itu. Saya perlu tarik seorang demi seorang dan cakap “Baca iqra’ kamu tu!”. Target saya, sekurangnya mereka dapat membaca. Pemahaman tak lah susah sangat, tapi kalau berkait dengan ingatan memang sangat sukar. Tumpuan yang tidak berfokus, singkat (hanya 5 minit) dan mudah berubah-ubah memang menjadikan kelas ini agak “liat” untuk dihadam. Malah, perbezaan umur dan kebolehan (multiple intelligent) serta masalah pembelajaran (learning disability) yang tersendiri turut sama tumpah mewarnai corak pembelajaran di dalam kelas ini. 


“They only can focus for just 5 minutes to you, lepas tu mereka akan mulalah..main sana, cuit sini. Sebab itulah madam suruh kita pelbagaikan aktiviti. Untuk jangka masa 30 minit berapa banyak bentuk aktiviti yang perlu berubah-ubah..cikgulah juga yang kena tarik-tarik masa”, terngiang-ngiang kata-kata seorang guru senior yang sememangnya sudah berpuluh tahun mengajar.

“But you know, students here ada bezanya dengan tempat lain. Mereka sudah terbiasa dengan budaya dan cara hidup. Susah betul kita sebagai guru nak ubah..”


Aduh! Berat nanang! Gawat tahap gaban! Banyak betul??? Haha..just kidding. Tapi itulah prinsip pengajaran. Jadi guru betul-betul perlu bersabar. Mood mengajar boleh pecah bila murid tiba-tiba bergaduh, atau sakit, atau buat perangai. Induksi yang disediakan boleh ranap jika situasi-situasi tertentu gagal untuk di”sabarkan”? ^_^


My Boys, My Girls

Balik kampung, tersedar 24 jam. Aha,,saya ada 17 orang anak rupanya. Kebanyakan mereka adalah pelajar sekolah rendah. Cuma ada 5 orang sahaja yang di menengah. Senyum sendiri bila teringat gelagat dan pelbagai kerenah. Harusnya, dan sememangnya tiada siapa yang tidak sayang anak sendiri. Begitulah juga keadaannya, tak kira betapa riuh rendah tapi itulah juga keriangan dan kerinduaan sepanjang tahun. Teknik mengawal? Hehehe…^_^


Jamaah anak-anak : Alhamdulillah...^_^


 
Kaedah mendidik sudah mula berbeza antara anak-anak peringkat rendah dan menengah. As long we can get along..mudahlah nak bentuk mereka sebenarnya. Jadi, dekatkan diri dengan mereka dan get along! Dalam semua perkara…^_^
Alhamdulillah..!!


p/s: di sekolah sibuk ajar murid mengaji, balik umah kena pastikan anak sendiri pon pandai mengajilah kan. Ha, mana boleh biar anak kita sendiri terkontang kanting..peace!



*******************

“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”


0 sahabat/iah: