Tuesday, September 11, 2012

Guru dan Murid itu..


http://pguims-random-films.blogspot.com/2011/12/taare-zameen-par.html

Saya ada menonton filem “Tar Zameen Par”. Kisah seorang budak lelaki yang mengalami masalah pembelajaran yang dikenali sebagai Dyslexia. Kisah yang menceritakan keperluan kepada kepelbagaian kaedah dan cara pengajaran dan pembelajaran untuk pelbagai jenis pelajar yang tentunya memiliki keupayaan belajar yang berbeza. Ya, saya ada menontonnya tetapi tidak pernah terfikir akan menemuinya dalam waktu yang terdekat. Ini disebabkan saya beranggapan kes-kes seperti ini tentunya akan dikesan di sekolah rendah lagi dan saya mengajar di sekolah menengah. But now, I am a primary school teacher.

Saya tidak pasti sama ada ianya betul Dyslexia kerana yang boleh mengesahkannya hanyalah doktor yang melakukan pemeriksaan, tapi salah seorang pelajar saya (pelajar Islam) diakui menghadapi masalah pembelajaran dan symptom yang ada padanya hampir sama, kecuali sikapnya yang suka membantu yang menampakkannya seperti kanak-kanak normal yang lain. Tapi, dia bermasalah pembelajaran!


Developmental reading disorder, also called dyslexia, is a reading disability that occurs when the brain does not properly recognize and process certain symbols. A person with DRD may have trouble rhyming and separating sounds that make up spoken words. These abilities appear to be critical in the process of learning to read. A child's initial reading skills are based on word recognition, which involves being able to separate out the sounds in words and match them with letters and groups of letters.
Because people with DRD have difficulty connecting the sounds of language to the letters of words, they may have difficulty understanding sentences. Developmental reading disorder (DRD), or dyslexia, occurs when there is a problem in areas of the brain that help interpret language. It is not caused by vision problems. The disorder is a specific information processing problem that does not interfere with one's ability to think or to understand complex ideas. Most people with DRD have normal intelligence, and many have above-average intelligence.
True dyslexia is much broader than simply confusing or transposing letters, for example mistaking ”b” and “d.".
In general, symptoms of DRD may include:
-          Difficulty determining the meaning (idea content) of a simple sentence
-          Difficulty learning to recognize written word
-          Difficulty rhyming
DRD may occur in combination with writing or math learning problems.

 Studies show that approximately 10% of school-age children experience dyslexic-type difficulties. About 4% have problems that are severe enough to be a real handicap to their learning in a traditional classroom.
 Dyslexia is not a “all-or-nothing” condition. A person may be mildly, moderately or severely dyslexic. Another thing to remember is that each dyslexic has his/her own set of symptoms. For example, one dyslexic may read quite well, but find it difficult to learn spelling or to express ideas clearly. Another may struggle with reading, but be very fluent when he speaks.

 Each dyslexic has his own personal set of difficulties, but with appropriate help, most of them CAN learn to read and write well enough to become successful students. They CAN complete secondary school and go on to university or other tertiary institution.

Copy/Paste/Cut from:
1.       http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0002379/
2.       http://www.dyslexiamalaysia.org.my/


Sepanjang proses P&P memang banyak tumpuan perlu diberikan kepadanya. Namun yang menyenangkan adalah dia seorang yang rajin meskipun sering diejek rakannya yang lain. Dikategorikan sebagai pelajar pemulihan/LINUS, saya berdoa agar dia dapat membesar menjadi seperti anak-anak yang lain dan dipulihkan ALLAH serta dikurniakan kejayaan di suatu masa nanti, Ameen.


p/s: Guru bukan mengajar sekelompok murid sahaja pada satu-satu masa, kadang-kadang malah kebanyakan masanya, guru sebenarnya mengajar seorang demi seorang murid dengan mencuri minda dan masanya…hurm, moga setiap guru diberikan kekuatan dan kesabaran yang tinggi oleh Illahi dalam menghadapi setiap insan-insan pewaris dunia ini. Ameen.


*******************

“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”

1 sahabat/iah:

ukhti skodai konvo 14hb niwwww said...

salam. kak.saya pun sdg mengajar skrg.. part time saja, ting 1-5. sy pun hdpi situasi sama, mmg ada masalah mcm ni pd pelajar.. almost semua subjek mcm tu.. sabar dan sabar saja yg sy blh buat... lambat dapat, cepat lupanya.. kasihan..

kdg mcm xpercaya yg sy skrg memegang title cikgu, yg daripadanya dikaitkan dgn keberkatan ilmu dan sbgainya.. msih trasa diri ni mcm pelajar suatu ketika dlu, n msih belajar..


mdh2n akak diberi kekuatan, terus menerus.. aminnn..


salam rindu dr ukhti skudai :)