Tuesday, September 20, 2011

pada yang masih bertahan denganku..Terima kasih..

It’s me

Pernah suatu masa, saya rasa seperti mahu bersembunyi daripda seseorang. Tak mahu jumpa dia, tak mahu lihat dia. Malah tak mahu langsung ada kaitan dengan dia. Bayang-bayang pon harap tak nampak!”


Pernahkah anda hadapi hal seperti ini? Terasa lemas untuk berhadapan dengan seseorang, tidak selesa, cemas dan resah. Jika diikutkan hati anda pasti sudah melarikan diri, mematikan semua talian yang ada untuk memastikan tiada satu panggilan pon daripada orang yang anda ingin bersembunyi daripadanya itu. Anda ingin pergi jauh! Segera dan sekarang!!



Jika pernah, bolehkah anda nyatakan punca-punca perkara ini berlaku? Faktor-faktor pemangkin yang boleh menyebabkan hal yang diimpikan anda itu menjadi satu realiti?


  • Kerja yang diminta tidak selelsai.
  • Tertekan dengan tindakan, gaya dan tindakan orang itu.
  • Dia yang terlalu bermulut lancang dan sering memalukan anda di depan orang lain.
  • Anda terlalu menyayanginya dan tidak mampu mengatakan tidak kepada dia. Bersembunyi adalah jalannya untuk mengatakan tidak.
  • Dia hanya tahu membebankan anda.
  • Anda telah melakukan sesuatu kesalahan kepada dia.

Penulis tidak pandai untuk mengulas daripada perspektif psikologi, Cukuplah sekadar sudut pandangan penulis sendiri. Hal seperti ini adalah perkara yang sering berlaku dalam urusan seharian kita. Tekanan sebagai seorang pelajar mahupun seorang pekerja adakalanya menyebabkan perkara ini terjadi. Malah tidak mustahil hal seperti ini turut berlaku di dalam ikatan kekeluargaan dan persahabatan. Kita dan dia. Ada perkara yang menjadi penghalang sehingga kita terasa lemah untuk terus bertahan.


Halangan yang dimaksudkan diatas boleh berlaku kerana wujudnya pertentangan atau ketidakupayaan. Pemikiran dia yang berbeza dengan kita sehingga menyebabkan berlaku pergeseran, perbalahan pendapat dan ketidakpuasan hati. Boleh jadi juga kerana permintaannya yang terlalu tinggi terhadap keupayaan kita yang terhad. Bahkan, harapannya yang menggunung pada sebuah ketidakmampuan untuk menunaikan sehingga kita terasa terlalu sesak dan penat untuk berhadapan dengan dia.


Dalam hal ini, kita perlu melihat dengan pelbagai sudut (angle) seperti kita melukis kehidupan dalam frame yang berbagai angle juga. Angle yang jauh, hanya memberikan bird view sahaja untuk kita. Angle helicopter terbang rendah pula lebih jelas, namun masih ada angle lain yang dapat menjelaskan kepada kita tentang sesuatu itu. Pandang depan, sudut sisi kiri dan kanan, serta belakang. Jangan pilih salah satu, tetapi pilih semuanya.



Yang bererti hargai dan syukuri

Penulis tidak berminat mengemukakan cadangan atau pandangan bagaimana untuk menyelesaikan hal diatas. Bukan juga kata-kata nasihat atau sokongan untuk mereka yang menghadapi hal seperti ini untuk meyelesaikannya. Tetapi penulis ingin berfokus kepada “kita” dalam situasi yang sama tetapi di kedudukan yang berbeza. Kita yang mungkin menjadi “dia” yang menyebabkan perasaan “kita” menjadi perasaan “dia”. Bahasa mudahnya, kita sebagai individu yang menyebabkan seseorang itu hampir lari atau ingin bersembunyi daripada kita.



Realitinya, setiap daripada kita mempunyai kelemahan dan kedegilan yang tersendiri. Ego dan pendirian yang tegas, kata-kata yang lancang dan sindiran yang tajam, baik untuk musuh mahupun orang sekeliling yang akrab. Sehinggakan secara tidak sedar kita menjadi “dia” yang menakutkan dan tidak ingin ditemui oleh sesiapa termasuk rakan baik kita sendiri. Tekanan dan permintaan yang kita pikulkan ke bahu orang-orang sekeliling dengan perasaan “aku boleh buat, kenapa dia tak boleh?” tanpa memikirkan perbezaan kemampuan sehingga menyebabkan hal di atas berlaku. Cara dan gaya kita yang seperti tidak endahkan orang lain, tidak peduli atau “aku mahu kau lebih kuat”, “aku mahu begini, begini dan begini” seringkali berlaku tanpa sedar bahawa itulah kita.



Atau mungkin kita hanya mahu membantu mereka, dan kita beranggapan kekerasan beginilah yang mampu membantu…cara ini yang terbaik untuk mereka.


Cuma, sila sedar sesuatu,


Bahawa kita, masih ada mereka…dan mereka masih berdiri di hadapan kita, kerana mereka mampu untuk menghadapi kita, dan menelan segala kepahitan dan kepenatan untuk bertemu kita. Mereka cukup sabar dan tabah untuk itu.


Jadi hargailah mereka, dan kurangkanlah melukai mereka.


Kadang kala kita akan menyebabkan seseorang itu terasa ingin melarikan diri dan bersembunyi daripada menemui kita. Cuma, dia sedikit lebih tabah dan bertahan untuk terus menghadapi kita, barulah dia masih berdiri di depan kita pada masa ini


Hargai mereka yang masih disisi, bertahan dengan kita. Dan sukurilah Allah mengurniakan mereka untuk kita.



***************

“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”

0 sahabat/iah: