Tuesday, August 23, 2011

Jangan menawan hati jika tidak mahu mentadbir~~~


Tolong jangan datang

Sekadar untukmenyakitkan,

Walau tanpa sedarmu.

Hingga aku sesak

Lantas kerap aku lari

Agar kau tidak kelihatan lagi..


Bunyian unggas malam mengamit pendengaranku untuk menjadi lebih peka. Cenggerik yang berbunyi, desir-desir angin yang menyapa, menjadikan hutan di malam hari tidaklah sesunyi mana. Namun iramanya tenang sekali berbanding keriuhan malam di desa. Kakiku semakin lemah, terasa menggigil dan kesejukan yang teramat. Penat sudah mulai menguasai hingga akhirnya sudah tidak lagi sedar dimana ku berdiri.


Siang harinya, wajah datuk menyapa pandangan pertamaku. Ya, agaknya semalam datuklah yang membawaku pulang. Berjalan di hutan rimba seperti itu adalah kemahiran datukku. Abah pernah bercerita bahawa datuk sangat mahir dengan selok belok hutan belantara di pergunungan ini. Nenek pula tak sudah-sudah mengetawakanku. Katanya sikit sahaja berjalan sudah penat, gelap sahaja sudah takut. Bagaimana mahu menempuh hidup tanpa kemewahan dan tanpa kesenangan suatu hari nanti?


Bisanya biar ketemu harimau dahulu, baru pengsan, ini ngak..laju aja jatuhnya sedar-sedar sudah ke tanah..” ujar nenek sambil tersenyum kepadaku. Aku hanya membalas senyum. Malu juga bila pengsan begitu, Nampak benar lemahnya.


Jatuh itu biasa. Kadang-kadang kita capet bangat, tapi jangan ajarin diri untuk lari, jangan biasain jatuh..nanti jadi habit..” Giliran datuk menyapaiku. Aku angguk-angguk.


Seperti itu juga jangan lari dari masalah, tiada yang susah, ttiada yang mudah..hadapinya baru bisa selesai” Datuk menambah tuturnya. Mukaku kelat. Ya, benar kata datuk itu. Aku rasa datuk dan nenek tahu kenapa aku tiba-tiba sahaja ingin bercuti di kampungg bersama mereka. Masalah! Pandai benar nenek dan datuk membaca hatiku. Mungkin mereka cuma tidak tahu masalah apa yang aku hadapi..


Jangan menawan hati jika tidak mahu mentadbirnya, sebab itu pergaulan harus dijagain, di teliti, terutamanya dengan anak laki-laki,” Aku tergamam, nenek membaca hatiku bagai buku.


Malam itu, nenek dan datuk bercerita lagi, pasal kehidupan, pasal dongengan, pasal ketaatan dan pasal pegangan. Kata mereka, Allah jadikan kita dengan hati, yang merupakan suatu kekuatan bagi kita. Namun kadang-kadang hati juga jadi kelemahan. Apatah lagi jika gagal mentadbirnya. Cuma anehnya, kadang-kadang kita mampu menawan hati orang lain, tetapi kita juga tidak mahu mentadbirnya. Maka timbullah masalah seperti apa yang sedang aku hadapi ini.

Jagain akhlaqnya, pergaulannya..” itu pesan terakhir nenek ketika menghantarku di perhentian teksi. Aku mahu pulang hari ini. Mahu menghadapi masalah supaya mampu untuk ku selesaikan.


Perasaanku pada seorang teman membuatku buntu. Hatiku sudah ditawannya, tetapi dia tidak mahu mentadbirnya. Sedang, aku sendiri sudah menawan hati orang lain tanpa sengaja. Dan bila dimaklumkan, aku melarikan diri juga kerana tidak mahu mentadbirnya. Salah aku atau siapa dalam hal seperti ini?


"Barisan yang paling baik bagi lelaki ialah yang paling hadapan sekali dan barisan yang paling tidak baik ialah yang di penghabisan (paling dekat dengan barisan wanita) dan barisan yang paling baik bagi wanita ialah yang paling belakang dan yang sebaliknya ialah yang hadapan (yang hampir belakang lelaki)."

(Muslim, Abu Daud, Tarmizi, Nasa'I, Ahmad)


Aku sebak. Mungkin pergaulanku selama ini yang telah menjeratku ke lembah ini. Aku yang sering tersenyum riang di depan mereka. Aku yang melayan mereka dengan sebaiknya, hingga mudah sekali perasaan itu tumbuh di dalam hati. Sama seperti dia yang melayanku begitu, aku menganggap dia juga selesa denganku. Tidak terduga tiba-tiba temanku pula menjadi pilihannya, dan dia pula menyampaikan hasrat teman yang lain kepadaku. Aku sakit. Hingga aku lari jauh ke pergunungan itu, bertemu datuk dan nenek, mencari ketenangan di rimba yang menghijau.

“Tidak salah lelaki dan perempuan saling bantu membantu, Allah sendiri mengatakan bahawa lelaki yang beriman dan perempuan beriman itu adalah pembantu antara satu sama lain. Namun, batasannya tetap perlu dijaga. Hati mudah tertawan dengan kebaikan, mudah terluka juga kerana mentadbirnya kadang-kala perlu lebih daripada seluruh tenaga yang ada..” Usrah petang itu mengetukku berkali-kali. Aku lemah terus! Tapi aku tetap ingin bangun!



Jika tersenyum,

Biarlah pada tempat dan waktunya

Kerana aku enggan lari lagi

Bila hati tertawan tanpa tadbiran

Juga enggan menyakiti hati yang kutawan tanpa sedar

Namun tak mampu pula kumentadbirnya

Andai sayang simpanlah

Jangan pamerkan pada yang tiada kelayakan

Cukup-cukuplah dosaku menadahkan keriangan pada kesilapan

Moga-moga Allah ampunkan,

Jadi pedoman pada masa depan

Dan ditemukan dengan insan pilihan…

Yang menawan hati dengan tadbirannya jua..




P/s : Dalam ibadah juga kita di ajar agar menjaga pergaulan sebaiknya, apatah lagi dalam kehidupan harian.

***************

“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”


0 sahabat/iah: