Sunday, January 9, 2011

“ Huda ok tak? “ Suara itu datang menegur dari belakang. Penulis angguk-anguk.

Ok..tak pa la, tak dak apa..” senyum tawar.

Bakpo? Kak Nor buli ko..?kalau yer buli oyak ke kite, nanti kite marah yer..” suara itu bergurau lembut. Geli hati penulis dengan gayanya. Lalu sedikit strees hilang dan boleh turut sama ketawa dengannya.

Seingat penulis waktu tu,adalah kali pertama penulis merasai study week. Ketahanan diri agak kurang berbanding tekanan yang dihadapi. Terasa beban berat untuk mempertahankan sesuatu yang sememangnya tinggi supaya tidak merosot. Hingga menyebabkan penulis termenung sendirian di anak tangga sambil menangis. Hodoh betul, macam budak-budak, tak matured langsung. Tapi mujur ada yang sudi menegur dan menghibur., Alhamdulillah ya Allah. Kini, hambaMu ini tidak begitu lagi, dan ‘dia’ juga tiada disisi lagi selepas kembali menghadapMu Rabbi.

( ***Al-Fatihah untuk arwah Kak Hannan yang kembali menemui penciptaNYA pada tahun 2008)

**************

Assalamualaikum, enti ada dengar cerita tak?”

Waalaikumussalam, ada..tapi tak berapa pasti..” penulis menjawab agak kalut. Hati meminta agar bukan itu yang sebenarnya.

Jadi ana pastikan sekarang, memang benar, arwah kini ada di Pontian..”.

Inna lillah…” penulis kelu. Terkejut.

Terimbas pertemuan dan hubungan dengan arwah. Kenakalannya yang istimewa. Dia ada kebijaksanaan tersendiri. Bagai baru semalam bertekak dan berbaik semula. Bagai baru tadi, dia ada menjayakan program bersama. Tapi kini, dia kembali kepada penciptaNYA. Meninggalkan kami tanpa sebarang tanda.

( ***Al-Fatihah untuk arwah Akhtar yang pergi menemui Penciptanya pada tahun 2010 )

**************

قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (٨)

.

8. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui Segala yang ghaib dan yang nyata, lalu ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)". (Al-Jumuah :08)

Kebelakangan ini, ramai sahabat yang sakit..demam dan sebagainya. Syafakumullah. Semoga antum semua cepat sembuh. Sila jaga diri baik-baik.

*********************

“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”

Ameen ya Rabbal ‘Alamin.

1 sahabat/iah:

3 spi said...

kakak, sila jaga diri baik2 juga.

uhibbuki fillah.. :)