Friday, January 28, 2011

berirama seketika..

Kalam bermula indah,

menyusun lentik irama madah,

menyingkap rahsia hati yang gundah,

bersembunyi resah disebalik mahabbah,



************



Selepas kira-kira hampir sebulan mendepani segala persoalan dan taklifan, minggu ini menjadi medan yang sangat kucar-kacir. Emosi sudah semakin gagal dikawal, airmata menjadi terlalu murah untuk disimpan dan disembunyikan. Sebaliknya, ia menitis hampir disemua tempat dan keadaan. Kesabaran kian menipis seperti nipisnya ozon langit dunia dan menyebabkan kepanasan mencecah jiwa dengan mudah. Kepenatan menguasai diri, hingga sering insan ditepi menjadi mangsa mendengar keluhan dan berperang dengan perasaan. Allah, bukan mudah untuk merasionalkan semula hati.



Meletakkan dahi di sejadahlah formula indah dan berkesan yang membantu menyejukkan jiwa. Ubat duka dan sengsara mainan perasaan akibat ditipu si Syaitan durjana. Kalam hikmah dari kitabNya jua penawar yang menyegarkan rasa, bait-bait kalam yang berirama merdu menembus sehingga ke jiwa dan menyemai sedikit demi sedikit benih-benih redha. Tugasan mulai dipandang semula, taklif mulai kembali disyukuri, dan ujian kembali di redhai. Alhamdulillah.



Syukran ya Allah menjadikan diri ini lahir dengan keadaan Islam, lalu dibesarkan dalam kondisi Iman, serta dididik dengan suasana ihsan.


Dihantar ke madrasah ibtidaiyyah yang menekankan tarbiyyah, lalu disambung ke madrasah menengah untaian hikmah. Dan kini di sini, di menara ukhwah, menyambung genggaman dakwah bersama para sahabat dan sahabiah. Kalam indah semaian ukhwah, jiwa susah yang merindu tarbiyyah...


Sungguh sukarnya menelaah cinta yang kian menyempit ketika. Tapi ikhlas menghulur lebih awal agar segalanya selesai. Indah dan tersusun mulia.


" Ya ALLAH, ku pohon cinta itu hanya untuk yang selayaknya dan sebenar-benarnya telah Engkau takdirkan, tutup pintu hati ini untuk yang selainnya"


demikian, jalan fitnah itu ditutup rapi. Syaitan dan nafsu diusir pergi... Moga jalan panjang yang seterusnya kekal mewangi walau pasti dan pasti adakalanya akan disapa ribut berkali-kali lagi...



^_^ Allahumma yasser...wala tu'asser

Dan khabar gembira meniti tiba, dalam sengsara ibunda lahirnya bahagia, Kekasih hati menjelma jua, setelah sekian lama menanti hadirnya…di pelusuk jiwa dia berirama, mengaluan tangisan indah..tiada suara yang lebih indah daripadanya..


Lahir sudah kamu,

dengan IzinNya bernafas syukur dan rindu,

yang ke -16 dalam perhitunganku

Wan Harith Naufal itu geranganmu..


...Ahlan wa sahlan wahai anakku

Moga jihad dan syahid menjadi pilihan jiwamu,

kekal utuh kuat semangat dan dermawan moga jadi pakaianmu...

Rahmat Allah sebagai pendampingmu..

--Ameen ya ALLAH--


***************


“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”

Ameen ya Rabbal ‘Alamin.

0 sahabat/iah: