Saturday, December 25, 2010

Sedikit teguran berkaitan AS2010

Anugerah Skrin yang berlangsung pada 24 Disember 2010, dan ditayangkan secara langsung oleh TV3 agak menyedihkan. Agak? Erm…mungkin perlu guna perkataan sangat.

Tak banyak yang perlu dikupas kerana kebanyakannya maklum dengan apa yang dimaksudkan dengan ‘sedih’ di atas. Cuma, apa yang ingin disentuh adalah berkaitan cara pemakaian sebahagian artis-artis yang hadir pada malam tersebut. Penulis tidak berniat mengaibkan sesiapa, namun kemunkaran begitu amatlah tidak selesa untuk dibiarkan begitu sahaja.

Gaya pemakaian artis-artis tanahair nampaknya semakin hari semakin merudum..mungkin ada yang mengatakan ianya mengikuti perkembangan fesyen dunia, namun penulis secara peribadi dan tegas mengatakan bahawa corak pemakaian yang dikenakan kebanyakan artis wanita amatlah merudum nilainya. Saat kerajaan beria-ia mengiklankan agar pengguna membeli barangan buatan Malaysia, saat itu juga nilai dan adat ketimuran Negara telah diabaikan dan diinjak ketepi oleh para artis ini. Apakah maksud barangan buatan Malaysia? Jika tidak bercirikan kebudayaan dan khazanah Negara maka tiada maknanya ia dinobatkan sebagai barang buatan Malaysia, tidak ubah seperti orang yang telah hilang identiti dan mengambil identiti orang lain lalu mengagungkannya sebagai identiti sendiri. Boleh jadi dengan pakaian sebegitu, masyarakat dunia akan tersalah anggap Malaysia adalah salah sebuah Negara Barat suatu hari nanti. Tidak Mustahil! Hilang sudah jati diri sebagai masyarakat timur!

Gaun yang menampakkan bahu (tak da lengan la tu..) memang langsung tidak kena dengan adab dan budaya masyarakat Malaysia. Baik yang Melayu, Cina dan India, ketamadunan timur suatu masa lalu memang tidak mengalakkan semua ini. Ia tidak lebih kepada sesuatu yang mengaibkan bagi masyarakat. Malah semuanya amat mendorong kepada berlakunya lebih banyak masalah sosial. Kenapa? Erm, sesiapa yang tanya soalan ini disarankan agar memandang keadaan masyarakat pada masa kini dengan mata hati, Jika anda pandang dengan biji mata sahaja anda memang tak Nampak! Ketika pihak berwajib berusaha sedaya upaya membendung masalah pembuangan bayi, malah menubuhkan sekolah khas pelajar mengandung, artis Negara kita pula asyik sekali mempromosikan pakaian-pakaian yang sememangnya akan menimbulkan ghairah dan sekaligus mengatakan bahawa pakaian itu sangat cantik dan elegan bahkan high class.

Biar penulis katakan, ianya adalah jenayah sosial yang besar kerana dengan menampilkan pakaian yang sebegitu, mereka sebenarnya telah menggalakkan berlakunya lebih banyak masalah sosial dalam masyarakat. Mereka secara tidak langsung mengatakan bahawa kecantikan perlu ditonjolkan dan dipamerkan kepada umum biarpun ianya ternyata akan mengundang bala bencana semata.

Jika ingin dibahaskan, maka masih panjang lagi untuk diperkatakan, cukuplah setakat ini dahulu. Penulis sengaja membangunkan isu ini dari sudut adat budaya dan khidmat sosial semata. Ini disebabkan ramai masyarakat yang masih tidak sedar berkaitan hal ini. Jika dikatakan dari sudut agama, nescaya ramai yang tahu tapi berpura-pura tidak tahu, malah menganggapnya kuno dan tidak mahu ambil tahu. Cuma, bolehkah anda berfikir sedikit demi generasi yang akan datang? Usahlah menjadi waris yang meninggalkan kehancuran sebagai warisan untuk anak-anak anda, kerana generasi yang tidak mewarisi jati diri yang sebenar daripada ibubapa mereka hanyalah mereka yang bersedia untuk dihancurkan! So, think!

*****************

Annur : 31, menyatakan jalan terbaik untuk mengelakkan permasalahan sosial dari sudut pemakaian.

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (٣١)

Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya.

***************

“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”

Ameen ya Rabbal ‘Alamin.

1 sahabat/iah:

Unknown said...

x salah kan masukkan sekali gambar/image yg sepertimana ciri-ciri yang disebutkan di atas