Wednesday, December 15, 2010

Bingkisan dari seberang [review]


Pantai damai kami susuri,

Ombak bergelombang terus direntasi,

Awan biru menjadi saksi,

Sekumpulan remaja ini, pergi mencari erti..


Maha suci Allah, Tuhan yang menjadikan dan menciptakan alam, Pemilik segala kekuatan dan kemuliaan. Dialah Allah, Tuhan yang mengirimkan nikmat iman dan Islam..nikmat ukhwah dan kasih sayang…


Pagi itu, kami bangun awal. Bersiap awal, kelam kabut dinihari. Jam 6.30 pagi kami sudah rushing ke sana sini. Kami tahu ada yang sudah mula memunggah kelengkapan dan peralatan seawal subuh lagi. Entah, sukar dihurai keadaan pagi itu. Pagi permulaan? Tidak, permulaannya sudah sebulan lebih, mungkin hari penentuan? Tidak! Hari ini bukan untuk dihuraikan, Cuma hari itu kami bertolak pergi, baik dengan hati yang tenang, gelisah, resah, perit, tabah, luka atau kecewa…kami pergi dengan pasti. Tujuan jelas di hati.


Lebih kurang, malam itu kami lalui dengan penuh perasaan. Tepuk-tepuk gamat yang menggembirakan, tidak kurang pula yang tidak berperisa. Tapi senyumannya manis..betul..manislah! Kita tidak akan dapat melihat kemanisan itu jika hanya kekurangan yang kita cari. Jika terjumpa, amatilah dan berfikirlah…lalu kita perbaiki bersama. Jadi senyumlah! Ada kemanisan disebalik kekurangan.


Jari jemari menggenggam erat,

Persahabatan dihulur ukhwah diikat,

Ustaz dan ustazah sudahpun sepakat,

Kami ditinggal di Babun Najah mencari berkat..


angkatan ke Babun Najah


Petang itu kami (ditetapkan seramai 10 orang sahaja) disambut oleh ustaz dan santri di sana. Di susun kamarnya. Air tidak ada sekarang kata ustazah Ramadhani. Ia. Ini disebabkan elektriknya tiada, jadi generator yang berfungsi menjana air juga tidak bekerja. Ha,,,tarbiyyah, ada senyuman meleret dalam hati. “Lagi susah lagi baik”, kata-kata Dr Farah mengiringi setiap langkah. Ustazah ni, macam dah tahu ya!

Malam itu, sesi suai kenal diadakan. Lebih kurang hampir 500 orang santri disini. Khabarnya santriwati sahaja sudah mencecah 300 orang. Kami kaget juga. Lain beritanya lain keadaannya. ‘Ala kulli hal..Alhamdulillah. Time to learn! Selepas itu, sesi perbincangan dengan para ustaz/ahnya untuk aktiviti yang bakal diadakan. Pack juga ya! Kami senyum. Dalam hati, Ya Allah..ini benar-benar tarbiyyah untuk kami.


Subuh menjelang saat dinihari,

Jam 5 beduk berbunyi memanggil hari,

Santriwan dan santriwati khusyuk berdiri,

Suara imam syahdu membelai nafsi..


Banyak percaturan dirombak, aktiviti asal disemak. Kami tenang disana walaupun hakikatnya bimbang juga jika aktiviti yang kami lakukan tidak mencukupi untuk semua. Layanan untuk tetamu memang istimewa. Cuma elektriknya yang selalu tidak ada. Bergelap akhirnya jadi biasa. Khusyuk benar santriwatinya mendengar bicara kami. Enak berbual bersama mereka bagai ukhwah ini telah lama subur dibajai. Tak terlafaz kata bagaimana mengungkap perasaan tentang ukhwah dan ibrah disana, setiap detik dan masa yang dilalui. Kekaguman, takjub dan kepercayaan yang tinggi tanpa secalitpun keraguan antara satu sama lain.


إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (١٠)

10. Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.


Hebat sekali kuasa ukhwah. Banyak yang kami pelajari disana, selain mengajari sedikit sahaja yang kami ada. Tragedi tsunami menggamit jiwa, ada yang sudi bercerita, ada yang tersekat rasa di kerongkong jiwa. Ibrahnya, setiap mukmin itu bersaudara. Dan setiap musibah itu pasti ada hikmahnya.


Jalan-jalan sore mengesan tsunami,

Diam tenang menyusuri pantai tragedi,

Baiturrahman dan Baiturrahim mengkalung pasti,

Bahawa Allah mengkota segala janji..


Di kapal Apung

Ustaz Arifin mengetuai JJS (jalan-jalan sore) petang itu, kami menyusur kesan tsunami. Perkuburan Massal, Kapal Apung, Masjid baiturrahim, pantai dan kawasan sekitar yang berkaitan dengan tragedi. Tak mudah untuk kami mempercayai kenyataan itu, tapi takdir Allah itu nyata sekali, bukan mudah untuk akal normal membayangkan keagunganNYA. Lalu dihantarkan secara jelas melalui sesuatu yang terjadi. SUBHANALLLAH… Malamnya, kami jalan-jalan lagi, angkatan ukhwah dari Madrasah Babun Najah ini meneruskan ekspedisi, merasai kopi Acheh tidak dilepaskan. Sampai bertemu sahabat dari pesantren darul Zahidin yang seramai 5 orang kerana telah berangkat pulang yang lima lagi. Tak terlepas, usik mengusik rindu walau baru berjauhan beberapa hari.


Bumi Acheh dijejaki sudah,

Iklim berbeza juga sedikit berubah,

Tidaklah kurang yang sakit dan lemah,

Membekas dijiwa akan nilai tarbiyyah,,,


Beberapa orang dari kami di Madrasah Babun Najah jatuh sakit. Agaknya cuaca, dan lebih lagi kepenatan yang agak tinggi semenjak sebelum tiba di sana lagi. Ramai yang berubah menjadi rock suaranya, yang demam sehingga kepanasan mencecah suhu seterika ( ^_^ ), dan macam-macam lagi. Tapi sejujurnya, jika ada ruang untuk pergi lagi..pasti tiada yang menggeleng melainkan tersenyum dan mengangguk belaka.


Setiap yang hidup, pasangannya ada,

Begitu juga pertemuan antara kita,

Perpisahan itu syaratnya selama,

Hanya doa melengkap cinta kita semua…


Dan, saat lambaian salam mengelilingi masa. Ada insan yang memandang luka. Nilai ukhwah bukan untuk diperkata, bukan diungkap bukan dicerita. Namun kasih demi Allah kita bersua. Kami pergi, pergilah jua, yang tinggal teruskan usaha…


Surat Cinta dari Ema seolah membuat penulis benar-benar terjaga, indah ukhwah kerana Allah itu tidak semesti bertemu lama, namun indah jika dibajai hanya keranaNya.. dan sungguh ada airmata yang menitik laju, turun bersama gerakan bas yang membawa kami pergi…


surat cinta dari Ema


p/s: Ini hanya review, terlalu banyak yang istimewa hingga tak terungkap oleh kata-kata.

3 sahabat/iah:

jiran H20 said...

ha?
baru review ni..
sudah buat saya jd penasaran gni.

ayuh, kongsi-kongsi lagi kak!

:D

Pippo Izuan said...

Boleh besarkan gambar surat cinta tu? mau dibaca juga ni. makasih posting yang ditunggu

tasnim said...

Muree -> Ia, banyak pnglman menarik...siggah2lah bilik ya..:P

Izuan -> kok versi kamu gimana? mau dibacain juga dong...