Sunday, July 25, 2010

Kisah lalu…



Pagi tu, kami dikejutkan dengan pemberian kertas percubaan Bahasa Melayu PMR. Majoritinya mendapat “D”, malah ada yang dapat ‘E’. Paling tinggi hanyalah ‘D’. tiada C, B, apatah lagi A. Riuh sekelas. Kami tercengang dengan keputusan itu. Teruk sangatkah prestasi kami? Benarkan kami telah terkesan dengan omokan dan laungan yang anti dengan kehadiran kami itu? Laungan orang-orang yang ingin menghapuskan jejak kehadiran kami di dunia ini.

Pagi itu kami membawa perasaan sendiri. Menghitung diri sendiri. Masing-masing terpukul. Tersentak dengan apa yang berlaku. Bukan airmata penyelesaiannya. Bukan juga kecewa. Apa yang perlu dilakukan adalah perubahan. Kami buat rombongan memberontak ke pejabat pentadbiran. Namun, keputusannya tetap sama. Sudahnya rasa kasihan pada cikgu. Cikgu pon tengah tertekan, kami pula memberontak! Astagfirullah…ceteknya pemikiran kami ketika itu, kenapa bukan kami yang menjadi penenang kepada cikgu, sebaliknya kami yang memberontak! Allah, ampunkan kelemahan itu.

Memberontak…penulis telah melalui saat itu. Namun, ianya dalam perasaan yang terkawal dan akhirnya tersedar.

*******

Di sini kami berkumpul, Sama dalam pengajian,

Kami belajar membaca menulis, semoga Allah berkati. (2x)

Ilmu itu jadi cahaya, menerangi hati yang buta,

Mesti dicari walau dimana, kuatkan azam berusaha (2x)

Iman pula penting sekali, pengubat jiwa penawar luka

Pembina rohani akhlaq mulia, mari kita suburkannya (2x)

Sopan santun budi pekerti, ibu ayah dihormati

Ustaz dan ustazah turut menyayangi, jadikanlah pakaian diri (2x)

Anak yang soleh jiwanya besar, menjauhi perkara mungkar,

Berjuang bekorban walau tersekat, demi agama sanggup bersabar (2x)



***********

Yang memandang terasa berat, yang menggalas lebih berat. Yang mendengar, memberat resah dijiwa, yang melalui tetap memberat selamanya. Susah menghapus kenangan. Sukar memaafkan penganiayaan. Yang telah melalui sering mengharap, agar masa lalu tidak kan berulang. Moga yang akan datang tidak perlu menempuh lagi apa yang telah mereka lalui. Moga sakit tidak berulang. Dalam nada yang sama, sering mengingatkan agar jangan lemah meniti hari. Buktikan kemampuan diri. Tak apa terbuang di dunia, jangan tersingkir di Akhirat sana.

p/s: Selautan rindu buat para asatizah yang ikhlas terhadap kami, anak murid yang suka memberontak, namun kalian tetap menyayangi. Segunung rindu buat sahabat yang sama-sama menghadapi hari-hari lalu..tembus menghadapi benteng benci.


*****************

“ Ya Allah Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu iman yang menggembirakan hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga aku mengetahui ia tidak mengenaiku melainkan apa yang Engkau tuliskan bagiku dan Redha daripada Engkau dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah pengawalku dunia dan akhirat, matikanlah aku dalam Islam dan pertemukanlah aku dengan orang-orang yang soleh”

Ameen ya Rabbal ‘Alamin.


0 sahabat/iah: