Thursday, December 31, 2009

Tahun 1996, SRIPS – Kenangan yang menggamit.

“nanti siapkan karangan mengenai sirah rasulullah sebanyak 200 perkataan dalam tulisan jawi” suara ustaz Rospanizam kembali kedengaran di telinga. Aduh! Ustaz serius ke ni? Ish..masa ustaz cakap tu selamba je, macam tak serius pon. Ni Anas la punya pasal, kenapa la dia ingatkan ustaz pasal ni. Penulis merungut-rungut juga. Bukan tak buat, tetapi tak mencukupi 200 patah perkataan, tapi kebanyakan rakan sekelas yang lain memang tak buat kerja yang diberikan ini. Yalah, ustaz cakap pon macam main-main ja, mana tahu ustaz serius pulak nak kami serahkan.

“Ha, Wan, mana kerja kamu?” sempat ustaz nak mengenakan penulis.

“Ada ustaz, ..er…tapi..tak cukup 200 perkataan”..penulis menjawab lambat-lambat.

“Berdiri atas kerusi..” Ustaz mengarah selamba. Mak aih, kali pertama sebagai budak yang di cop “baik” di sekolah kena berdiri atas kerusi. Wah! Tapi itu boleh tahan lagi, 4/5 daripada kawan-kawan sekelas yang lain di denda junjung kerusi kayu dan berlari mengelilingi kawasan sekolah yang boleh tahan jugaklah luasnya.Malah sepupu penulis, Siti telah tersepak batu semasa berlari dan terjatuh. Akibatnya, kain sekolahnya koyak dan lututnya berdarah, maklumlah batu lada. Tapi lari tetap kena lari. Entah berapa pusingan penulis pon tak berapa pasti, yang jelas agak lama mereka diluar dan kembali ke kelas hampir tamat masa ustaz. Sebelum masa tamat ustaz memberikan beberapa peringatan untuk kami. Dan menghantar tugasan.

Itu antara apa yang kami tempuhi setiap hari menjadi pelajar SRIPS selama 6 tahun. Denda diberikan sebagai didikan supaya lebih berdisiplin. Rotan adalah rencah harian jika sering melakukan kesilapan dan kenakalan. Dalam didikan guru-guru yang sangat ikhlas. Dan ustaz Rospanizam juga telah tiada. Allahyarham telah kembali kepada Penciptanya ketika penulis di tingkatan 3 (seingat penulis) iaitu 3 tahun selepas penulis meninggalkan SRIPS. Sesungguhnya ustaz telah mengajar kami tentang sirah, kepayahan dan keperitan baginda Rasulullah. Dan ustaz memberikan kami praktikal (melalui denda) secara tidak langsung supaya kami lebih menghargai. Terima kasih ustaz. Al-Fatihah.

Penulis tahu, ustaz adalah seorang pejuang agama ALLAH. Ustaz-ustazah yang lain juga berjuang dijalan ALLAH. Tak mudah untuk kekal di SRIPS, gajinya tidak cukup makan, Bukan senang nak hidupkan SRIPS, banyak mengharap ehsan masyarakat, dan terlalu payah nak mempertahankan SRIPS, terlalu banyak dugaan yang mendatang, acapkali berupa ancaman dan sindiran. Tapi ustaz-ustazah itu kekal berdiri di SRIPS dengan berani dan tabah! Subhanallah!

Dan kini, SRIPS juga telah tiada. Hanya bangunannya yang kekal. Insan-insan disisimya telah tiada, begitu juga dengan namanya.

0 sahabat/iah: