Friday, November 6, 2009

Fizikal Rasulullah s.a.w

Ali bin Abi Talib menggambarkan ciri fizikal Rasulullah s.a.w : "postur tubuh Rasulullah tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu pendek. Baginda memiliki perwatakan yang sedang dibandingkan kaumnya. Rambut baginda tidak terlalu kerinting dan tidak lurus terurai. Baginda berambut ikal, tidak gemuk dan wajah baginda tidak terlalu bulat. Kulit baginda putih kemerah-merahan.

Baginda memiliki bola mata yang hitam pekat, bulu mata yang lentik serta bahu yang lebar dan tidak berbulu. Dada baginda berbulu. Telapak tangan dan kaki baginda tebal. Ketika berjalan, baginda seakan-akan melangkah menuruni tanah yang landai. Ketika menoleh baginda (berbalik) dengan seluruh badan. Antarakedua bahu Baginda terdapat tanda kenabian. Baginda adalah nabi terakhir, manusia yang paling lapang dada, ucapannya paling mudah dipercayai, karakternya paling lembut dan cara bergaulnya paling mulia.

Sesiapa pun yang pertama kali melihat Baginda, pasti segan tetapi orang yang telah lama bergaul dengan Baginda pasti mencintai Baginda. Sesiapa pun yang cuba menggambar karakter baginda pasti berkata: " Aku tidak pernah melihat seorang pun yang sama seperti Rasulullah s.a.w baik sebelum mahupun setelah baginda wafat." (riwayat al-Tirmizi, Ibn Sa'd dan al-Baihaqi)



*petikan daripada majalah Solusi

0 sahabat/iah: